خبر تصویب نخستین قانون مطبوعات ایران در ۱۸ بهمن ۱۲۸۶ مطبوعات پایتخت را دستخوش بیم‌وامیدهای تازه کرد؛ قانونی که ۵۲ ماده‌ داشت و برگرفته از مقررات حقوقی قانون مطبوعات ۲۹ ژوئیه ۱۸۸۱ میلادی فرانسه بود.

قانون مطبوعات

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: این قانون در ۶ فصل در خصوص چاپخانه، کتابفروشی، کتاب، روزنامه‌ها، اعلانات، حدود تقصیر نسبت به جماعت و محاکمه تدوین شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

امضای قانون‌های مطبوعات در بهارستان و شهادت روزنامه‌نگاران در باغشاه

این متن محدودیت چندانی برای نشریه ها و مطبوعات ایجاد نکرد اما به دلیل کامل و جامع نبودن و همچنین اطلاعات ناکافی قانون‌گذاران، قانون قطعی و محکمی نبود و فرد خاطی با تفسیرهای مختلف می توانست از حکم بگریزد و آن را تغییر دهد. به همین خاطر نظم و نسق چندانی برای مطبوعات در این دوران به همراه نداشت. محمد بیطرفان، محقق و رئیس انجمن علمی تاریخ استان تهران، درباره تصویب قانون مطبوعات می‌گوید: «قانون مطبوعات در تاریخ ۵ محرم ۱۳۲۶ مطابق ۱۹ بهمن ۱۲۸۶ شمسی به تصویب دومین دوره مجلس شورای ملی‌ رسید.

امضای قانون‌های مطبوعات در بهارستان و شهادت روزنامه‌نگاران در باغشاه

اوضاع و احوال زمان‌ تصویب قانون مطبوعات ایران مصادف با سلطنت محمد علی میرزا است. مخالفت محمد علی میرزا به فاصله چند ماه از شروع سلطنت با مجلس و آزادی‌خواهان شروع شد و چون دشمنی او با اساس مشروطیت شدید بود کار اختلاف به کشمکش و مبارزات خونین کشید. چهار ماه و نیم بعد از تصویب قانون مطبوعات یعنی در تاریخ سوم تیر ماه ۱۲۸۵ جنگ آغاز و مجلس بمباران شد.

مخالفت‌های درباریان و پادشاه با اصول مشروطیت و قانون اساسی‌ باعث انتقاد جرائد آزادی‌خواه شد و چون برای حفظ مطبوعات‌ از تعرض پادشاه و عمال دست‌نشانده او لزوم وضع قانون احساس می‌شد قبل از آنکه قانونی برای آئین‌دادرسی و تشکیل دادگاه‌های جزائی وضع‌ و مرجع رسیدگی برای تخلفات ناشی از قانون مطبوعات تعیین شود مجلس، قانون مطبوعات را وضع کرد.»

امضای قانون‌های مطبوعات در بهارستان و شهادت روزنامه‌نگاران در باغشاه

بیطرفان توضیح می‌دهد که در جریان انقلاب مشروطه دو طیف مشروطه خواهان تندرو و مشروطه خواهان اعتدالی با هم بر سر این قانون به مباحثات زیادی پرداختند: «دسته اول معتقد بودند که نباید هیچ نوع قانونی آزادی مطبوعات را سلب کند. در حالی که دسته دوم معتقد بودند که اگر برای مطبوعات قانونی نوشته نشود و حدودی تعیین نگردد به هرج و مرج می انجامد. از سال ۱۲۹۹ به بعد به تدریج و عملا آزادی مطبوعات محدود و محدودتر و بر خلاف قانون، روزنامه‌ها توقیف شدند و چون مبارزات‌ جرائد آزادی‌خواه ادامه داشت، دفاتر جرائد غارت و مدیران آنها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حتی کشته شدند. میرزا جهانگیرخان، مدیر روزنامه صوراسرافیل و سلطان العلمای خراسانی صاحب امتیاز روزنامه روح القدس نخستین شهدای مطبوعات هستند که بعد از به توپ بستن مجلس در باغشاه شهید شدند.»

امضای قانون‌های مطبوعات در بهارستان و شهادت روزنامه‌نگاران در باغشاه

کد خبر 871999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha